​ اندورفین چیست؟





واژه‌ی اندورفین (endorphin) از ترکیب واژه‌های «endogenous» به‌معنیِ از درون بدن و «مورفین» (morphine، ماده‌ی مخدری که موجب تسکین درد می‌شود) ساخته شده است. بنابراین واژه‌ی اندورفین به این معنی است که این هورمون تسکین‌دهنده‌ی طبیعی درد است.
اندورفین‌ها از گروه بزرگی از پپتیدها تشکیل شده‌اند. آنها توسط سیستم عصبی مرکزی و غده‌ی هیپوفیز تولید می‌شوند. ازآنجاکه اندورفین‌ها بر گیرنده‌های مخدر در مغز اثر می‌گذارند، موجب کاهش درد و افزایش حس لذت و خوشی می‌شوند و در نتیجه احساس بسیار خوبی را در ما ایجاد می‌کنند. اندورفین‌ها در واکنش به درد یا استرس ترشح می‌شوند، ولی در طول فعالیت‌های دیگری مانند غذا خوردن، ورزش کردن یا رابطه‌ی جنسی نیز ترشح می‌شوند.

نقش هورمون اندورفین
تمام نقش‌هایی که هورمون اندورفین در بدن ایفا می‌کند، شناخته‌شده نیست. ما فقط می‌دانیم که هورمون اندورفین در کاهش درد و افزایش حس لذت نقش دارد. هورمون اندورفین در مدارهای پاداش طبیعی ما نقش دارد و با فعالیت‌های مهمی مانند خوردن، آشامیدن، فعالیت‌های بدنی و آمیزش جنسی مرتبط است. هورمون اندورفین در طول دوران بارداری نیز افزایش می‌یابد. هورمون اندورفین موجب کاهش ناراحتی و درد و افزایش لذت و خوشی می‌شود و این توانایی موجب می‌شود که با وجود آسیب یا استرس به کار خود ادامه دهیم.
ازآنجاکه ما انسان‌ها به‌طور طبیعی به‌دنبال رسیدن به احساس خوب و دوری از درد هستیم، بیشتر، کارهایی را انجام می‌دهیم که احساس خوبی در ما ایجاد می‌کنند. این ویژگی از دیدگاه تکاملی، موجب تضمین بقا می‌شود.
ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و در جامعه رشد می‌کنیم. در پژوهش‌ها مشخص شده است که هورمون اندورفین به تقویت پیوندهای اجتماعی نیز کمک می‌کند. گرچه شاید این ویژگی امروزه دیگر کاربردی نداشته باشد، ولی در اوایل تاریخ بشر، انسان‌هایی که در کنار هم و در گروه‌های اجتماعی بودند، بیشتر از دیگران می‌توانستند زنده بمانند و تولیدمثل کنند.

فواید هورمون اندورفین
هورمون اندورفین با ایجاد حسی خوب، مزیت‌های فراوانی برای ما دارد، ازجمله:
۱. کاهش افسردگی
تقریبا ۱ نفر از هر ۵ نفر، زمانی در زندگی خود، افسردگی را تجربه می‌کند. پژوهش‌های فراوانی به بررسی تأثیر ورزش در کاهش نشانه‌های افسردگی پرداخته‌اند و بیشتر این پژوهش‌ها نشان داده است که ورزش تأثیر مثبتی بر کاهش نشانه های افسردگی می‌گذارد. البته برای درک بهتر نقش هورمون اندورفین در درمان افسردگی به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.
۲. کاهش استرس و اضطراب
اندورفین نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب ایفا می‌کند. مطالعه‌ای روی موش‌ها، رابطه‌ی مستقیمی میان سطح هورمون اندورفین و رفتارهای مضطرب در موش‌ها را نشان داده است. البته در این زمینه باید پژوهش‌های بیشتری درمورد انسان‌ها انجام دهیم.
۳. افزایش عزت نفس
احساس‌های مثبت موجب می‌شوند که اعتماد به نفس داشته و خوش‌بین باشید؛ بنابراین موجب افزایش عزت نفس شما می‌شوند. در پژوهشی که روی گروه کوچکی از مردان انجام گرفت، مشخص شد که میان سطح اندورفین و عزت نفس بالا ارتباط وجود دارد. البته در این زمینه به انجام پژوهش‌های بسیار بزرگ‌تری نیاز داریم.

خرید سابلیمینال آزادسازی اندورفین 

۴. کاهش وزن
نقش هورمون اندورفین و هورمون‌های دیگر در تنظیم اشتها و میزان مصرف غذا، نقشی پیچیده است. درحالی‌که تصور می‌شود خوردن غذای خوب موجب افزایش سطح هورمون اندورفین می‌شود، در مطالعه‌ی روی حیوانات مشخص شده است که سطح بالاتر اندورفین موجب تنظیم اشتها و درنتیجه کاهش وزن می‌شود.
۵. کمک به تحمل درد زایمان
زایمان تجربه‌ای بسیار دل‌پذیر و درعین‌حال بسیار دردناک است. ولی هورمون اندورفین تحمل درد زایمان را کمی آسان‌تر می‌کند. مطالعه‌ی کوچکی روی زایمان ۴۵ زن سالم نشان داد که سطح پایین بتا-اندورفین در پایان بارداری با نیاز بیشتر به استفاده از داروهای ضددرد در طول زایمان رابطه دارد. برای تعیین دقیق علت و معلول، به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.

نشانه‌های کمبود هورمون اندورفین در بدن
کمبود اندورفین در بدن به‌راحتی تشخیص داده نمی‌شود. به‌طور کلی اگر در بدن شما اندورفین کافی تولید نمی‌شود، ممکن است چند یا همه ی علائم زیر را داشته باشید :
افسردگی
اضطراب
بدخلقی
درد
اعتیاد
مشکلات خواب
رفتارهای تکانشی

افزایش سطح هورمون اندورفین به‌طور طبیعی
برای تجربه کردن اثرات لذت‌بخش ترشح هورمون اندورفین مجبور نیستید تمام مسیر مسابقه‌ی دوی ماراتن را بدوید. با انجام کارهای زیر نیز بدن شما به‌طور طبیعی هورمون اندورفین ترشح می‌کند:
​​​​​​​۱. گل اسطوخودوس را بو کنید







بوییدن رایحه‌های طبیعی و خوش می‌تواند حال شما را بهتر کند و بر فرآیند تولید اندورفین تأثیرگذار باشد. برای مثال رایحه وانیل می‌تواند به افزایش آزاد شدن اندورفین و کاهش اضطراب و نگرانی کمک کند، عواملی که با افسردگی در ارتباط هستند.
بر اساس مطالعاتی که در یکی از مراکز سرطانی انجام شده است، بیمارانی که وانیل را بو کرده‌اند بعد از انجام ام آر آی ۶۳% گزارش اضطراب کمتری از افرادی داشته‌اند که هیچ رایحه‌ای استشمام نکرده‌اند.
برای اینکه بتوانید افزایش اندورفین را با کمک وانیل به دست بیاورید، می‌توانید یک یا دو قطره از عصاره وانیل را در قهوه‌جوش بریزید، تعدادی شمع با عطر وانیل روشن کنید یا از اسانس وانیل در فضای داخلی خانه استفاده کنید.
در مطالعه دیگری که بر روی دانش آموزان انجام شده، نشان می‌دهد رایحه شفابخش اسانس روغنی اسطوخودوس توانسته است علائم افسردگی و بی‌خوابی را کاهش دهد.
پیشنهاد می‌شود مقداری از اسانس اسطوخودوس را روی مچ دست یا شقیقه‌های خود بمالید یا از این ماده به عنوان خوشبوکننده هوای خانه استفاده کنید.
۲. از جنسینگ استفاده کنید
برای افرادی که احساس خستگی و درماندگی می‌کنند و همچنین برای کسانی که به افسردگی دچار هستند یا بعد از مدت طولانی از بستر بیماری بلند شده‌اند، استفاده از جنسینگ فواید بسیاری دارد. این گیاه می‌تواند ترشح هورمون استرس درون بدن را متعادل کند و اندام‌هایی از بدن که این هورمون‌ها را تولید کرده‌اند را حمایت می‌کند.
این گیاه به آزاد شدن اندورفین کمک می‌کند. با توجه به تجارب علمی جنسینگ عملکرد ذهن و مغز شامل حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد، و در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هم برای کاهش قند خون مفید است. این گیاه موجب درمان بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشار خون و کلسترول بالا، بیماری مزمن انسداد ریه و علائم آزاردهنده یائسگی نیز می‌شود.
مطالعات اتجام شده روی حیوانات پیشنهاد می‌کند که این گیاه به محافظت اعصاب در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند، به کبد جهت ترمیم و بازسازی خود بعد از آسیب یاری می‌دهد، به هضم کمک می‌کند و موجب محافظت معده در برابر زخم‌های ایجاد شده در اثر اسید و آسپیرین بالا می‌شود.
۳. به کلاس‌های ورزشی گروهی بروید
بر اساس تحقیقات اخیر انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی فواید مشخصی دارد. اگر در انجام تمرینات ورزشی کمی تنبلی کنید، دوستانتان شما را به ادامه راه تشویق می‌کنند و با تلاش و کمک آنها اندورفین بیشتری در بدن ترشح می‌شود.
محققان در سال ۲۰۰۹ دریافتند زمانی که انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی و هماهنگ انجام می‌شود، میزان اندورفین بیشتری نسبت به افرادی که به تنهایی ورزش می‌کنند، آزاد می‌شود. البته باید گفت که ورزش کردن در هر صورتی خوب و مفید است، چه به تنهایی انجام شود و چه به صورت گروهی می‌تواند اثرات مثبت خود را داشته باشد.
پیاده‌روی کنید، برقصید، حرکات هوازی انجام دهید، بدوید و خود را به انجام حرکات مختلف وادار کنید. ریتمی که در انجام حرکات تمرینی مداوم وجود دارد، موجب آزاد شدن اندورفین و تفکرات انعکاسی می‌شود.

۴. به دنبال خنده‌های روزانه باشید






مشاهده شده است کودکان در طول روز حدود ۳۰۰ مرتبه می‌خندند در حالی که بزرگ‌سالان به طور میانگین تنها ۵ مرتبه در طول روز می‌خندند. هرچه بیشتر بخندید، دیدگاهمان به زندگی هم بهتر می‌شود، مشکلات زندگی به نظر کوچک‌تر و ساده‌تر می‌رسند و انرژی بیشتری برای زندگی به شما می‌بخشد.
مطالعات نشان می‌دهد خنده موجب کاهش فشار خود می‌شود، هورمون استرس را کم می‌کند، عملکرد ایمنی بدن را با افزایش سطح گلبول‌های سفید بهبود می‌بخشد، موجب آزادسازی اندورفین می‌شود که همان تسکین دهنده درد طبیعی بدن است و احساس شادابی و خوشی بیشتری به شما می‌دهد.
هر دلیل کوچکی برای خنده می‌تواند احساس رضایت بیشتری از زندگی را در شما به وجود آورد. شاد باشید و همراه با کودکان بی‌نهایت بخندید.
۵. شکلات بخورید
اگر از عاشقان شکلات هستید، باید این نوید را به شما بدهیم که مصرف شکلات تلخ از حملات قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. با مصرف این ماده غذایی به دلیل میزان بالای پلی فنول و دیگر آنتی اکسیدان‌های درون شکلات تلخ، التهاب بدن کاهش می‌یابد، فشار خون کم می‌شود، کلسترول LDL خون کاهش می‌یابد و میزان کلسترول HDL بیشتر می‌شود و سلامت شریان‌های خونی نیز محافظت می‌گردد.
شکلات تلخ حاوی مواد شیمیایی است که باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود، این هورمون دردهای بدن را تسکین می‌دهد و احساس خوشایند به فرد می‌بخشد. احساس خوشی برای سیستم قلبی عروقی بدن حیاتی است. با بازنگری که بر روی ۱۳۹ مطالعه انجام شده در طول ۴۰ سال صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند مصرف شکلات می‌تواند خطر مرگ و میز قلبی را تا حدود ۱۹ درصد کاهش دهد.
برای اینکه بتوانید سلامتی خود را بهبود ببخشید نیاز است که به صورت روزانه ۶.۷ گرم شکلات نوش جان کنید. این میزان به اندازه یک تکه مربعی کوچک برای دو تا سه روز در هفته است. باید این نکته را هم اضافه کرد که مصرف بیشتر شکلات می‌تواند فواید قلبی را از بین ببرد.
مهم‌ترین نکته در مورد خوردن شکلات این است که بدانید چه زمانی ادامه خوردن را متوقف کنید و زیاده‌روی نکنید. اگر عاشق شکلات هستید برای جلوگیری از خوردن بیش از حد ۱۵ دقیقه راه بروید. محققان می‌گویند راه رفتن می‌تواند ولع خوردن شکلات را حتی در شرایط بسیار وسوسه‌برانگیز کنترل می‌کند.
۶. به موسیقی گوش بدهید







گوش دادن به موسیقی که دوست دارید، با آزاد کردن مواد شیمیایی از مغز احساس خوب را به همراه می‌آورد، باعث لذت بردن و خوشحالی شما می‌شود.
زمانی که به دنبال موسیقی مورد علاقه خود می‌گردید، بهتر است از انواع ناراحت‌کننده و غمگین بپرهیزید. این موسیقی‌ها ممکن است شرایط روحی شما را به سوی افسردگی سوق دهد. موسیقی‌های شاد و انرژی‌بخش هستند که با ترشح اندورفین، احساس خوشحالی درون شما به وجود می‌آورند.
۷. خوراکی‌های تند باعث آزاد شدن اندورفین می‌شوند
کپسی سایین، ترکیب شیمیایی که موجب تند شدن فلفل می‌شود، به پروتئین‌ها یا گیرنده‌های درد سلول‌های عصبی موجود در غشای مخاطی بینی و دهان متصل می‌شود. امواج عصبی تولید شده در این راه از طریق عصب به مغز منتقل می‌شوند و احساس سوزش دردناکی ایجاد می‌کنند.
این گیرنده‌ها به گرما نیز واکنش نشان می‌دهند، بنابراین زمانی که غذای تند را در حالت داغ خورده می‌شود، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. درد با واکنش بدن جبران می‌شود و موجب آزاد شدن اندورفین می‌گردد. این مخدر طبیعی قادر است درد را تسکین ببخشد و احساس خوبی بر جای بگذارد.
این پروسه به دلیل خوردن خوراکی‌های تند اتفاق افتاده است. یکی دیگر از تأثیرات مثبت غذاهای تند این است که باعث کشته شدن پاتوژن‌ها و افزایش تعریق می‌شود. این اثر به ویژه برای خنک کردن بدن در آب و هوای گرم مفید است.
۸. داوطلب شوید
یک واقعیت وجود دارد و آن هم این جمله است: “بهتر است به جای گرفتن، چیزی بدهیم”. زمانی که فردی برای انجام کاری داوطلب می‌شود، فعالیت مغز او بیشتر می‌شود. با علایق شخصی خود اهدا کنید یا در ملاقات بعدی با یک دوست، در صورت امکان کمکش کنید.
۹. بدوید




​​​​​​​
​​​​​​​

مطالعه کوچکی که در کشور آلمان انجام شد، نشان می‌دهد که بعد از دو ساعت دویدن، ورزشکاران در مغز خود نسبت به قبل از دویدن میزان بیشتری اندورفین دارند. داوطلبان گزارش کرده‌اند که افزایش احساس رضایت و خوشحالی بعد از انجام ورزش دیده می‌شود.
همچنین ارتباطی بین دویدن و دوپامین وجود دارد. دوپامین انتقال‌دهنده عصبی است که به کنترل مرکز رضایت مغز کمک می‌کند
اندورفین‌ها پلی‌پپتیدهای ساخته‌شده توسط غده‌ی هیپوفیز و سیستم عصبی مرکزی هستند. اندورفین‌ها در وهله‌ی اول، به تحمل استرس و کاهش درد کمک می‌کنند. اثرات لذت و خوشی مرتبط با اندورفین تا حدی با افزایش تولید دوپامین مرتبط است که به‌دلیل فعالیت هورمون اندورفین رخ می‌دهد.

همچنین استفاده از راهکارهای زیر باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن شما میشود:
مصرف شکلات تلخ؛
ورزش کردن (هر نوع ورزشی موجب ترشح هورمون اندورفین می‌شود، ولی ورزش گروهی تأثیر بیشتری دارد.)؛
رابطه‌ی جنسی؛
نواختن موسیقی یا انجام کارهای هنری؛
رقصیدن؛
انجام طب سوزنی؛
خندیدن؛
لذت‌بردن از غذای موردعلاقه‌تان؛
ماساژ؛
سونا؛
خوردن غذای ادویه‌دار؛
آروماتراپی یا رایحه‌درمانی؛
تماشای برنامه‌ی تلویزیونی موردعلاقه‌تان؛
مراقبه؛
انجام کارهای داوطلبانه.
همچنین میتوانید با استفاده از دو سابلیمینال آزادسا سطح اندورفین بدن خود را در تعادل نگه دارید 
​​​​​​​
تفاوت دوپامین و اندورفین
دوپامین از اسیدآمینه‌ی تیروزین (tyrosine) و توسط هیپوتالاموس، توده‌ی سیاه (بخشی از میان‌مغز) و مغز غدد فوق‌کلیوی ساخته می‌شود. دوپامین اثرات فراوانی در بدن دارد، ازجمله بهبود خلق و خو، مهار ترشح هورمون پرولاکتین، افزایش تحرک بدن و کمک به سیستم عصبی سمپاتیک.



رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش